Press

Af Erik Meistrup


Grafikken hører ikke til toppen af kunsten, når det gælder økonomi eller medieopmærksomhed.  Kunsthistorien fortæller imidlertid en lang anderledes historie fra renæssancens mester Albrecht Dürer over Rembrandt til Hokusai (Japan), Munch. Videre til de danske mestre Nellemann og Palle Nielsen, Røde Mor, Jane Muus, Sven Wiig, Lars Bo og frem til Chr. Lemmerz, Michael Kviumn, John Kørner og nu i dette tilfælde Pia Möller-Light.

Alle har de arbejdet med den særlige teknik og kvalitet som det grafiske billede tilbyder. Og det tilbyder noget forskelligt om det er træsnit, kobberstik, æstning, litografi eller linotryk, men fælles for dem alle er, at de kræver godt håndværk for at skabe gode billeder og dermed god kunst.

Det grafiske billede har også en anden vigtig – demokratisk – side – det er den kunst en bredere kreds kunne/kan få adgang til. I Japan i 1800-tallet blev træsnit trykt i 10-tusindevis, hos nederlænderne i 1600-tallet betød det en ny epoke af et kunstinteresseret borgerskab. Det samme sker i Danmark fra 1800-tallets start til 1980erne begyndelse. Siden har grafikken været et særligt reservat, hvor de gode udøvere kan noget med stregen og snittet som andre medier ikke kan.

Pia Möller-Light arbejder seriøst med at udvikle det grafiske billedsprog både teknisk og indholdsmæssigt. Hun er meget optaget af at fortælle de mere dystre sider af de konflikter den politiske udvikling også medfører. Specielt har hun været optaget af Balkan og i flere billeder beretter hun om nogle af de overgreb, der har fundet sted og som det sort-hvide tryk er det helt rigtige til at formidle stemninger og forståelse. I denne type udtryk synes hendes billeder at være en slags selvstændig forlængelse af det klassiske politiske billedsprog som Røde Mor stod for, men hos Pia Möller-Light er der ingen faner eller revolutionsromantik, selvom den sociale indignation er markant til stede. Hun kredser i stedet om den nøgne sandheds udtryk og prøver at formidle den enkelt, stærkt og med en tro på billedets egen evne til at åbne for de dybere forståelseslag, der ligger bag motivets overflade.

En anden type billeder synes at hente sin inspiration fra en anden tradition med Palle Nielsen og Jane Muus. Billeder af storbyens liv, hvor unge udfolder deres egen form for bjergbestigningsleg på husenes facader. Her er det livsglæde eller kedsomhed, der sætter gang i en dynamisk proces, som Pia-Möller-Light prøver at fastholde som øjebliksbilleder af den abeagtige klatren. Hun formår at omsætte disse snap-shots til billedmæssige tableauer med sideløbende handlinger og, hvor byens rum tydeligt spiller en meget vigtigt rolle for den samlede komposition. Det er en fortælling om en by, der både er gammel og ny på samme tid. Gammel med sine huse og gader. Ny gennem de unges leg med de udfordringer som arkitekturen giver dem.

Erik Meistrup



Presse omtale


kunsten.nu - Kollektiv kunstnerisk smitte (LINK)


kunsten.nu - En sokkel for Udkantsdanmark (LINK)


Aarhus Stiftstidende - Hr. og Fru Danmark (LINK)


nordjyske.dk - Påskeudstilling i Elling (LINK)


kunsten.nu - En sokkel for Udkantsdanmark (LINK)


Aarhus Stiftstidende - Aarhus-kunstnere rusker op i Aalborg (LINK)